Viser innlegg med etiketten Strikking. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Strikking. Vis alle innlegg

mandag 12. mai 2014

Strikkehistorikken ... bitte litt :-)


I mange år jobbet jeg med strikking.  Har ikke oversikt over alt jeg har produsert på disse årene men...kan bare si at det er ganske mye.
Har alltid vært glad i å strikke, jeg mener jeg var rundt 10-11 år da jeg strikket første min første genser.  Ble mange gensere og jakker etter hvert.

I 1991 kjøpte jeg meg strikkemaskin, etter det gikk det slag i slag.
Ble mange oppdrag så jeg fikk strikke strikke strikke :-)
Jobbet med strikking fra 1992 til 2007.
Hatt angre ulike oppdrag og oppdragsgivere.
Hatt kurs og opplæring på ganske mange.
Svennebrev tok jeg i 1998.
Hatt lærlinger innafor strikkefaget.
Kan også nevne at jeg var med på å få strikking som fag / utdanning.
Vært med på å laga læreplaner, eksamensoppgaver og
sikkert mere som jeg ikke husker i farten.
Vært utrolig morsomt selv om det har vært tøft å livnære seg som strikkehåndverker.
Jeg tenker nå med glede tilbake på den tiden jeg holdt på.
Gleder meg også over at strikking er på full fart inn i dagen igjen.

ULL ER IKKE NOE TULL !



Her kan dere se noe av det som ble laget den gang.
Vil også vise litt a det jeg strikker i dag , litt håndstrikking og litt maskinstrikking.




VM genser til Mathias 2014 !

Gutten måtte jo få seg vinterens VM genser.
Strikket i smartgarn.


Jakke til Tilde !

2014
.klar for å lage jakke og strømper til Tilde



Se så fin hun ble :-) 
En riktig solstråle denne lille Tilde :-)





Sokker

2013
Sokker til Silje !
Mønster fra DropsDesign.
Greit med litt håndstrikk når man ser tv :-) 
Ble mange sånne sokkepar etter hvert :-)



Babysokker !

Sokker til baby.
Strikket i baby silkealpakka.

Dåpsdrakt !

Dåpsdrakt !
Kjole , bukse, lue og sokker.
Strikket i lanett, litt silke/lin til effekter.

Kjole, jakke og lue.

Kjole, jakke og lue. 
Strikket i bomullsgarn :-)

Kåpe,bukse og lue.

Jakke/kåpe, bukse og lue.
Strikket i lanett og funny (rufsegarn til pynting)



lørdag 16. november 2013

"FARMEN" genser av restegarn.


Trenger litt ullklær ...vinter i vente.  
Må få laget noen ullbukser også...da blir det bra.
Godt å få brukt litt restegarn.

søndag 13. oktober 2013

Gjennoppretting....maskinstrikking :-)


JIPPI.....CK'n oppe å går igjen..
Etter mye styr og frustrasjon ...for ikke å snakke om timer, ja dager så har jeg fått det til.
Maskinen har stått i mange år uten å vært i bruk så her var det ting som ikke virket.
Litt skruing, rensing/fjerning av gammel smurning og litt annen pleie så fikk jeg delene
på plass....og det som skulle bevege seg inni der virket "plutselig". Liker ikke å skru sund sleder
men hadde jo ikke noe valg. Er fullt av små deler og fjærer som skal festes her og der ...så må det være på rett plass eller så virker det ikke. Neste gang tror jeg den blir sendt til verksted he he.
Det fungerer og jeg kan bekrefte at jeg fortsatt "får det til " hi hi :-)

 Tenking og prøving og et forferdelig styr ....
Så løste det seg og jeg fikk det til :-)



onsdag 11. september 2013

Strikkemaskinen....takk for sist !

Høsten e her . 
Regn, litt vind ..ikke lyst å gå ut.  Selv om det er litt man skulle gjort ute så får det ligge i dag.  Jeg har vært i kjelleren og både kosa meg og "bryna" meg på CK'n. CK'N er en håndverk/strikkemaskin. 
Mange år siden jeg brukte den sist så mye er glemt. Kommer jo litt etter litt når man holder på.
Synes det går tregt men håper jeg snart finner ut av det.