lørdag 20. juli 2013

Fra sengteppe til gardinkapper !


FRA SENGTEPPE TIL GARDINKAPPER

Litt historie om dette.
Sengeteppet ble laget av de første nonnene som kom til Tromsø i begynnelsen av 1900-tallet.
Det ble gitt til Konstanse Snarby og hun ga det videre til sin datter Solveig Kordahl som bodde i Oslo.  I begynnelsen av 1980 fikk jeg dette av henne. 
Her har det ligget, ....passet ikke til noen av mine senger.  Før eller i gamle dager var sengene mye kortere enn de er i dag.  Tror ikke det er for at vi er blitt større...i så fall i bredden, .....mulig det hadde noe med plass å gjøre.  Var nok bare sånn. 
Nå har jeg delt det opp, satt inn mellomverk, skjøtet for å få delene lengre slik at de passer til mine kjøkkenvindu.
Har også satt på en blonde i nedkanten.  Nå gjenstår det å sy på et noe tilsvarende stoff der løpegangen skal være. Spennende !
Jeg må prøve meg i morgen...er veldig spent på om det blir bra.
Nye kapper til kjøkkenet med litt historisk bakgrunn :-)



Delt det opp i tre remser. 
Nå er jeg klar for å sy løpegangen..
Litt spennende om det blir bra eller om det plutselig blir noe annet :-)

Blonde og mellomverk på plass...


Slik ble det ferdige resultat !  
Sier meg fornøyd godt fornøyd.
Veldig glad for  at jeg kunne bruke det til noe isteden for bare ligge i et skap.

Ferdig !  Ble godt fornøyd med resultatet.

1 kommentar: